Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zima jak co roku zaskoczyła... kierowców?

J.Ziółkowski
J.Ziółkowski
Wielkim krokami zbliża się zima. Co roku za paraliż ruchu i wszystkim wypadki obwiani są drogowcy i ich późna reakcja na zmianę pogody. Zapewne jest odrobinę w tym prawdy, ale miejmy świadomość, że wina również leży po naszej stronie. Nieprzygotowanie samochodu do zimy czy brak wiedzy jak powinno jeździć się w takich warunkach kończy się często nieprzyjemnym doświadczeniem...

Warunki jakie panują zimą są wyzwaniem nie tylko dla samochodu, ale przede wszystkim dla kierowcy. Prawidłowe przygotowanie naszego auta do zimowej aury to dopiero połowa sukcesu. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że warunki pogodowe robią wszystko by utrudnić nam bezpieczne poruszanie po drogach. Często mamy ograniczoną widoczność, a samochód zupełnie inaczej się zachowuje niż podczas cieplejszych pór roku. MM Moto prezentuje kilka wskazówek jak jeździć zimą.

Technika Jazdy

Hamowanie:
Należy próbować przewidzieć zachowanie samochodu i odpowiednio z dużym wyprzedzeniem rozpocząć hamowanie. Używać dwóch technik wytracania prędkości, hamować za pomocą silnika, jak i pedału hamulca. Przy hamowaniu silnikiem nie tylko trudniej wpaść w poślizg, ale ma też to korzyści ekonomiczne (mniejsze spalanie i zużycie tarcz hamulcowych). Musimy mieć też świadomość czy nasz samochód jest wyposażony w ABS (Anti-Lock Braking System). System ten zapobiega blokowaniu się kół na śliskiej nawierzchni, co nie tylko skraca drogę hamowania, ale i daje nam sterowność. Samochód bez tego system jest bardziej narażony na zblokowanie się kół, co owocuje całkowitym brakiem kontroli nad pojazdem. W przypadku zablokowania kół i braku systemu ABS należy hamować pulsacyjne.
Z kolei by uniknąć zablokowania kół na zjazdach, należy hamować silnikiem, używając biegu niższego niż bieg używany w okresie suchym i ograniczyć hamowanie pedałem hamulca.

Ruszanie z miejsca:
By uniknąć uślizgu kół, ruszamy łagodnie (możemy nawet użyć 2 biegu) i tak samo się rozpędzamy.
Gwałtowne przyśpieszenia mogą spowodować utratę przyczepności. Warto wiedzieć czy mamy w samochodzie system ASR. Jeżeli tak mamy ułatwione zadanie, bo elektronika uniemożliwi w takim przypadku buksowanie kół.

Poruszanie się po zakrętach:
Przed każdym takim manewrem powinno się zredukować prędkość i nie hamować na samym zakręcie. Ruch kierownicą powinien być delikatny i płynny.
W zakręcie najlepiej zachować stałą prędkość, aby uniknąć utraty równowagi samochodu. Gdy już samochód stracił przyczepność, należy ją odzyskać. Skontrować kierownicą, zredukować prędkość lub dodać gazu. Tu technika zależy od rodzaju napędu jaki posiadamy (przedni, tylny, 4x4).

Wyprzedzanie:
Wyprzedzanie w zimie to jeden z trudniejszych manewrów. Po pierwsze trzeba pamiętać, że w zimie auto nie tylko dużo gorzej hamuje, ale i gorzej przyspiesza. Należy więc zawsze zostawić sobie więcej miejsca niż to jest w okresie letnim. Trzeba też uważać na koleiny i resztki śniegu na drodze, które mogą sprawić, że wpadniemy w poślizg.

Systemy Bezpieczeństwa:
Trzeba dowiedzieć się jakie systemy bezpieczeństwa posiada nasz samochód. Ważna jest świadomość tego czy oprócz naszych umiejętności wspomaga nas elektronika. Jest wiele systemów jak ABS, ESP, ASR i wiele innych niezrozumiałych na pierwszy rzut oka skrótów.
Warto wiedzieć co oznaczają i jak dany system działa by wykorzystać to w codziennej jeździe samochodem.

Podroż zimą:
Kiedy już wyjeżdżamy gdzieś w dalszą podróż, należy się do tego odpowiednio przygotować.
Aby dobrze widzieć sytuacje na drodze i być zauważalnym przez innych użytkowników dróg, należy skontrolować stan oświetlenia samochodu i zaopatrzyć się w zapasowe żarówki. Sprawdzić stan wycieraczek i płynu do spryskiwaczy oraz obowiązkowo założyć opony zimowe.
Oprócz tego należy się wyposażyć w kilka przedmiotów, które mogą się przydać w awaryjnej sytuacji:
• migające światło przenośne z zapasowymi bateriami,
• apteczkę pierwszej pomocy oraz niezbędne leki,
• śpiwór lub koc,
• zapałki,
• małą łopatkę - saperkę,
• podręczne narzędzia - szczypce uniwersalne, klucz nastawny, śrubokręt itp.,
• przewody do rozruchu silnika,
• łańcuchy na opony.
• linkę holowniczą
• kable rozruchowe

Podsumowując, najważniejszą radą jest to by jeździć płynnie i dostosować prędkość do warunków jazdy. Podczas jazdy zimą trzeba też zachować szczególną ostrożność, mieć ograniczone zaufanie do innych użytkowników ruchu. O ile my sobie poradzimy, to zawsze trzeba uważać na innych kierowców i przewidywać ich zachowanie. Trzeba też znać samochód jakim jeździmy, żeby jak najlepiej przewidzieć jego zachowanie w ciężkich warunkach, jakie panują zimą.


Zobacz też:



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto