Matura jak lekcja życia. Teraz można z niej wyciągnąć ważne wnioski na przyszłość

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Egzaminy maturalne przebiegały w reżimie sanitarnym.
Egzaminy maturalne przebiegały w reżimie sanitarnym. Fot. Tomasz Czachorowski
Matura 2020 przechodzi do historii. Przeprowadzana podczas epidemii i reżimie sanitarnym była egzaminem nie tylko dla uczniów, ale też dla dyrektorów szkół.

- Zrozumiałam, że nie ma co kurczowo trzymać się swoich planów, ale trzeba być otwartym na zmiany. To dla mnie najważniejsza lekcja. Ale najbardziej cieszę się, że już po wszystkim - mówi Ania, tegoroczna maturzystka z Bydgoszczy.

I trudno się dziwić, ponieważ tegoroczny egzamin dojrzałości nie dość, że przesunięty o ponad miesiąc z powodu pandemii, to jeszcze przeprowadzany był w reżimie sanitarnym. Dyrektorzy szkół zobowiązani do zapewnienia bezpiecznych warunków egzaminacyjnych. Stąd 1,5-metrowe odległości między ławkami, dezynfekcja rąk, sal, sprzętu, wpuszczanie uczniów różnymi wejściami i w odstępach czasowych do budynku itp. Maturzyści musieli przyjść w maseczkach, które wolno im było zdjąć dopiero po zajęciu miejsca w sali.

Były niespodzianki

Egzaminy rozpoczęły się 8 czerwca i dla zdecydowanej większości uczniów zakończyły do piątku, 26 czerwca (w poniedziałek 29 czerwca odbywa się jeszcze m.in. matura dwujęzyczna). W województwie kujawsko-pomorskim przystąpiło do nich około 14 tysięcy tegorocznych abiturientów

- Moim zdaniem dobrze można było przeprowadzić matury w maju – podkreśla Ania. - Teoretycznie mieliśmy dodatkowy miesiąc na przygotowanie się do egzaminów, ale z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że nic z tego, co wtedy powtarzałam, mi się nie przydało. Chyba nawet lepiej poszłoby mi, gdyby matura była w maju.

Anię, podobnie jak wielu maturzystów zaskoczył język polski. Uczniowie mieli do wyboru analizę i interpretację wiersza Anny Kamieńskiej: „Daremne”, mogli też napisać, jak elementy fantastyczne wpływają na przesłanie utworu odwołując się do „Wesela” i wybranego tekstu kultury.

- Fantastyka to nie moja bajka, ale mimo to zdecydowałam się na „Wesele”. Nie jestem zadowolona – mówi licealistka. - Dobrze poszła mi biologia, angielski, nawet matematyka. Maturę zakończyłam w czwartek egzaminem z języka hiszpańskiego. Dostaliśmy temat rozprawki, którego najpierw w ogóle nie zrozumiałam: „Wady i zalety samochodów autonomicznych”. Przyznaję, że pierwszy raz słyszałam o samochodach autonomicznych.

- „Wesele” rzeczywiście było zaskoczeniem dla większości uczniów – zauważa Małgorzata Tomaszewska, dyrektor II LO w Grudziądzu. - Młodzież uważa, że jest to trudna lektura, a ja bardzo ją lubię. Uczniowie narzekali też trochę na egzamin z chemii, na którym ich zdaniem pojawiły się nieoczywiste nazwy związków chemicznych. W naszym liceum najwięcej, bo 80 osób przystępowało do rozszerzonej matury z matematyki. Około 50 wybrało biologię i chemię. Młodzież często mówiła, że wolałaby pisać egzaminy w normalnym terminie.

Nie obyło się bez stresu

Jak podkreśla Małgorzata Tomaszewska, organizacja egzaminów była sporym wyzwaniem. Maturę poprzedziły szkolenia online nauczycieli i uczniów. - Najbardziej martwiło mnie, czy wystarczy nauczycieli do zespołów nadzorujących, dlatego bardzo ucieszyłam się, gdy zmniejszono wymaganą liczbę z 3 do 2 osób. Stresowaliśmy się pierwszego dnia, ponieważ nie do końca byliśmy pewni, jak wszystko przebiegnie. Gdy okazało się, że nie ma żadnych problemów, do kolejnych egzaminów podchodziliśmy już spokojnie.

- Cieszymy się, że matury zakończyły się szczęśliwie – mówi Aldona Sobień, dyrektor VIII LO w Bydgoszczy. - Wszystkie procedury, zarówno te zawsze obowiązujące na egzaminach maturalnych, jak i te związane z epidemią koronawirusa zostały dopełnione. W naszej szkole w sumie do matury przystąpiło 160 osób, więc musieliśmy sporo czasu poświęcić na przygotowanie egzaminów. Młodzież była bardzo zdyscyplinowana, stosowała się do wszystkich zaleceń, byliśmy wręcz pod wrażeniem.

Jak podkreśla Aldona Sobień, cały czas nauczyciele prowadzili konsultacje online z maturzystami i kto chciał, mógł z nich korzystać. - Jeśli chodzi o poziom rozszerzony, to najwięcej uczniów zdawało biologię i chemię, a także język angielski – dodaje. - Zdalne nauczanie, przesunięta matura - to był trudny czas zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Ta sytuacja nauczyła nas wszystkich pokory. Tego, że nie jesteśmy w stanie w życiu wszystkiego przewidzieć i zaplanować.

Wyniki matury zostaną ogłoszone 11 sierpnia br.

Partnerami są:
https://www.cm.umk.pl/
https://zsa.wloclawek.pl/

MEN podjęło decyzję. Nauka stacjonarna od 1 września.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3